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Frontbildung
seit 2007

A group developed in the frame of the WSW #2 (Wir sind woanders) in 2007, with the aim of inspiring, deepening and expanding critical (self-)reflection and the discussion of cultural policy conditions of Hamburg cultural practitioners by providing intellectual stimuli from external sources. FLYER

The work group has continued its quest in the research of appropriate methods and forms for rendering informal organizational processes among local artists addressable and perceivable. In Belgrade the group will present different schemas to analyse and systematize the current organizational structure of cultural workers in Hamburg. They specially focus on self-organized groups in the art field. In a mixture between performance and lecture the three protagonists – Anabela Angelovska, Karin Haenlein, Rahel Puffert – will ask for the transferability of their analyses. For further information about the groups work, see also the attached flyer of their theoretical programm »Frontbildung I-III« realised within the scope of WSW# 2 in 2007



Frontbildung
Wechselnde Standorte, Alternating locations

Contact: Anabela Angelovska, Rahel Puffert, Karin Haenlein
0176 / 24 55 62 40
anabela_angelovska@yahoo.de, zonerp@yahoo.de, karinmissypaule@gmail.com
www.frontbildung.de


“Wir sind woanders” is an event format developed by the
Association for Contemporary Art Hamburg (VAKH)
It is supported by the Hamburg Ministry of Culture, Sports and Media (BKSM)
 

Documentation

1st lecture
2nd lecture
3rd lecture
4th lecture
5th lecture
6th lecture



FRONTBILDUNG was invited by Dusan Grlja (Prelom collektive) to present »Wir sind Woanders« in September 2009 in Belgrade.

Preparing the presentation we, FRONTBILDUNG – Anabela Angelovska, Karin Haenlein, Rahel Puffert – were confronted with the question of common experiences in the cultural fields.

Instead of just presenting the situation of cultural producers in Hambourg, we wanted to develop a lecture that would begin with our own experiences and position in the local context and tries to evaluate the process of organization of WSW.

Working with our own experiences and knowledge we wanted to find a form of presentation that names conflicts, productive and destructive forms of (basis democratic) working processes and schematizes them after certain patterns of interpretation. Es geht uns dabei darum, a) das Format Vortrag zu reflektieren und b) eine Sprache oder verschiedenen Muster herauszuarbeiten und zu testen, die unsere Arbeitszusammenhänge bestimmend sind.

Welche Aufgaben und Rollen waren / sind im Organsisationsprozess WSW unverzichtbar? Wie müssen sie verteilt sein, um ein vergleichsweise gleichberechtigtes und zufrieden stellendes Arbeiten zu gewährleisten? Wie lassen sich die sozialen Gefüge der verschiedenen WSW-Etappen beschreiben? Welche Hierarchien und Machtgefälle sind unvermeidbar, welche sind stimulierend, welche destruktiv? Gibt es so etwas wie eine ”basisdemokratische Haltung“? In welchem Verhältnis steht der Sozialzusammenhang WSW zu anderen Zusammenhängen (z.B. Kulturbehörde, Institutionen, Subvision, etc., Kunstmarkt). Welche Rolle spielen Psychologie? Technik? Operartionalisierbarkeit? Kunst? Welche Regeln oder „Rezepte“ lassen sich hieraus ableiten?

Unser Vorhaben ist es, ein Set an Vortragsbaussteinen (visuell, graphisch, sprachlich, performativ, etc.) zusammenzustellen, welches sich über den Einsatz in Belgrad hinaus auf andere Orten applizieren lässt. Auch hierin sehen wir eine Fortsetzung unserer Arbeit für WSW#2.



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